איך מתמודדים עם קשיים בהחזר משכנתא?

מה עושים כשנתקלים בקשיים בהחזר?

לדברי עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות המתמחה בייעוץ וליווי  נוטלי משכנתאות הדבר הטוב ביותר לעשות ברגע שמרגישים שעומדת להיות בעיה בהחזר החודשי, הוא לגשת לסניף הבנק ולפרוס בפני הבנק את הקושי שהתגלה בהחזר המשכנתא. "מרגע שהתשלום החודשי לא מכובד, המוטיבציה של הבנק לעזור יורדת והלווה הופך להיות מקוטלג כלווה בעייתי שלא עומד בהחזרים החודשיים" אומר קמינסקי. לדבריו, בפני הלווה עומדת מספר אפשרויות : הראשונה, פריסה ארוכה יותר של המשכנתא וכך הורדת התשלום החודשי לכזה שניתן לעמוד בו. השנייה, בקשה מהבנק לתקופת grace בה התשלום החודשי יהיה נמוך יותר או שיבוטל לגמרי. כמובן שלאחר תקופת ה GRACE ישלים הלווה את התשלום עבור התקופה שלא שילם או שילם תשלום נמוך. במקרים קיצוניים יאלץ הלווה להעמיד את הבית למכירה על מנת לכסות את ההלוואה בה הוא לא יכול לעמוד.

האם כדאי להגיע מיוזמתך לבנק?

"כמובן" אומר קמינסקי. "לקוח שייגש מיוזמתו לסניף לפני אי הכיבוד של ההחזר יזכה ליחס שונה בשל גילוי האחריות והשקיפות ומול הבנק, ומנגד, לקוח שהבנק פונה אליו לאחר אי הכיבוד יקוטלג כחסר אחריות שלא עומד בהתחייבות שלקח על עצמו. ההבדל בין התפיסות ישפיע מאד על החלטת הבנק בדבר מתן מענה ועזרה ללקוח שנקלע לקשיים".

האם יש הבדלים בין הבנקים ביחס למי שלא משלם בזמן?

"לא" אומר קמינסקי, "המדיניות זהה בכל הבנקים. היחס משתנה בין סניף לסניף ובין לווה ללווה, הרי בכ"ז מדובר בבני אדם".

איך אפשר למנוע מצבים של עוגמת נפש?

לדברי קמינסקי ברור שלא ניתן לצפות את כל המצבים האפשריים (פיטורים וכו') אולם על הלווה להבין את הסיכונים הכרוכים בלקיחת משכנתא, המסלולים המוצעים, ולבחור את המשכנתא המותאמת עבורו ביותר. "חשוב להדגיש" אומר קמינסקי "כי ישנם בנקים שחושבים על מצבי הקיצון מראש ומציעים ללקוח סעיף בחוזה על פיו הוא יכול להפעיל אוטומאטית תקופה GRACE ללא צורך במתן הסברים מיוחדים, כל זאת כדי להימנע מהחזרים במשכנתא. כמובן שמדובר בתקופה מוגבלת". בכל מקרה, קמינסקי ממליץ לנוטלי המשכנתאות  לבדוק את האפשרות בבנק ביום לקיחת ההלוואה ולנצל את האפשרות היה והיא קיימת בבנק ממנו הוא לוקח את ההלוואה

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם